به شما
بگويم اگر غذاي حرام در خانه آمد، اگر خورد و خوراك شما از راه ربا، از راه مال
مردم و بالأخره مال حرام شد بدانيد در اين خانه ملائكه نيست كه نيست بلكه جاي آتش
است. يعني ملائكهي آسمانها ميبينند كه اين خانه آتش گرفته است. چنانچه از نظر
قرآن ملائكه آسمانها ميبينند كه اين زن، اين بچههاي بيگناه آتش ميخورند.
«الذين
يأكلون اموال اليتمي ظلماً انما يأكلون في بطونهم ناراً و سيصلون سعيراً»[1]
يتيم از باب مصداق است. يعني
قرآن يك مصداق بزرگ را آورده است. لذا معناي آيه اين است: آن كساني كه مال حرام
بخورند آتش خوردهاند.
امام صادق(عليهالسلام) در ذيل
همين آيه ميفرمايد: آن كساني كه خمس ندهند و مالي كه خمس در آن هست بخورند و آن
كساني كه زكات ندهند و مال زكات نداده را بخورند يعني آن كساني كه مالي كه از راه
رشوه، ربا، تقلب، حقهبازي و از راه حرام بهدست آورده ميخورند قرآن فرموده خيال نكنيد اين ها غذا ميخورند. خير. اينها
آتش ميخورند: «انما يأكلون في
بطونهم ناراً و سيصلون سعيراً» چه كسي
ميبيند؟ آن كه چشم داشته باشد و اگر راستي آن كه چشم بصيرت دارد نگاه بكند به آن
خانهاي كه در آن خانه خمس داده نميشود سفره انداخته ميشود ميبيند آتش
برافروخته است. زن آتش ميخورد، بچهها آتش ميخورند چه وقت خودش ميبيند؟
«فكشفنا
عنك غطاءك فبصرك اليوم حديد»[2]
گوشت و پلوئي كه در سفرهي دنيا
بوده در قيامت آتش جهنم است. در جهنم همين سفره پهن است و مال حرامي را كه خورده
است ميخورد. وبدا به حال زن و بچهاش. اين بچهها بعيد است كه بتوانند سعادتمند
بشوند. اما بالأخره اين سفره همهاش از اين آقائي است كه مال حرام به آنها داده
است. در روز قيامت هم همين زن و بچه دشمن او هستند. جلويش را ميگيرند و ميگويند
بي انصاف! براي چه به ما آتش دادي؟ خانم بازخواست ميكند چرا خمس ندادي؟ چرا مال
حرام را به من خوراندي؟ تو بايد به من مال حلال ميدادي. بچهها جلوي او را ميگيرند
چرا به ما آتش دادي ما حال عبادت نداشتيم و روبه گناه رفتيم. تو با اين اموال
حرامي كه به ما دادي جلوي سعادت ما را گرفتي.
در روايات داريم يكي از كساني كه
روز قيامت خيلي بدبخت است آن كسي است كه شبانه روز زحمت كشيد براي زن و بچهاشاما
درروز قيامت همين زن و بچه دشمن او هستند با او دشمني ميكنند نفرينش ميكنند. ميگويند
خدايا از او بازخواست كن پول خمس نداده را داد ما خورديم اين مال حرام به ما داد
خورديم و ما را قسي القلب كرد خدايا تو از او بازخواست كن. بدبختي و وزر و بالش يك
طرف. نفرين زن و بچهاش هم يكطرف.
«و قدمنا
الي ما عملوا من عمل فجعلناه هباء منثوراً»[3]
اين آيه ميفرمايد: يك دستهاي
هستند يك عبادات خوبي دارند: نماز خواندند، روزه گرفتند، حج رفتند، زيارت رفتند،
كربلا رفتند، جلسهي امام حسين(عليهالسلام) كه فضيلتش از همهي اينها بالاتر است
رفتند، گريه كردند، عزاداري كردند امام صادق(عليهالسلام) ميفرمايد: والله اين
عبادات به اندازهاي درخشندگي دارد مثل لباس سفيد اينها ميآيند محشر، اما مال
حرام خوردند، مال ديگران را خوردند، تمام عملشان را ميگيرند و به طلبكارها ميدهند.
وقتي خودش دست خالي ماند مسخرهاش ميكنند. ميگويند: اين كسي است كه اعمالش را زن
و بچهاش خوردند. يعني از راه حرام به دست آورد، زن و بچهاش در رفاه و آسايش
خوردند و حالا بايد بازخواست بدهد. و بازخواستش اين است كه اعمالش را بايد بدهد و
بدون عمل به جهنم برود. قرآن ميفرمايد: «و قدمنا
الي ما عملوا» يك اعمال خوبي را ميآورند محشر «فجعلناه هباء منثوراً» تمام
اعمال از او گرفته ميشود. حق الناس مشكل است. و مواظب باشيد و بدانيد اگر در خانه
شما حرام آمد ديگر رحمت خدا ميرود، بركت ميرود، الفت ميرود. و بالأخره همان بچهاي
كه برايش دل ميسوزاندي در روز قيامت به تو نفرين ميكند و تو را جهنمي ميكند.
پي نوشت ها:
[1].سوره نساء آيه 9 ترجمه: آنان
كه اموال يتيمان را به ستم ميخورند در حقيقت آتش را به شكم خود فرو ميبرند و به
زودي به جهنم وارد ميشوند.
[2]. سوره ق آيه 22 ترجمه: تا انكه پرده از كارت برانداختيم و چشم
بصيرتت بينا گرديد.
[3]. سورهي فرقان آيه 23 ترجمه: و ما توجه به اعمال انها كرده همه
را باطل و نابود گردانيديم.